کفسابی عملیات عمرانی و بازسازی برای تمام کفپوش‌ها است، مهم نیست که درحال حاضر سنگ، سرامیک، گرانیت، موزاییک، بتن یا پارکت شما در چه وضعیتی قرار دارد برای اینکه بتوانید آن را به حالت قبل برگردانید کافیست تا کمی راجب کفسابی بدانید و از خدمات ویژه‌ای که ارائه می‌کند استفاده کنید.

معمولا دلیل نیاز ما به این خدمات سیاه شدن، از بین رفتن لعاب سنگ، ناخنک های روی آن است.

دلایل سیاه شدن سنگ چیست؟

یکی از عمده‌ ترین مشکلاتی که اکثر ما در کفپوش‌ها با آن مواجه هستیم سیاه شدن سنگ و سرامیک است.
اما قبل از اجرای کفسابی باید بدانیم که دلیل ایجاد این سیاهی در خورد سنگ چیست و چگونه باید جلوی آن را بگیریم تا دوباره با چنین مشکلی روبرو نشویم.سیاه شدن سنگ توسط مواد شوینده: در بین تمام کفپوش‌‌ها سه نوع از آن‌ها وجود دارد که مواد شوینده به آن آسیبی نمی‌زند(گرانیت، بتن، سرامیک) به غیر از این سه مورد روی هر سنگ و کفپوشی اسید یا جوهر نمک استفاده کنید، لعاب و درخشندگی آن را ازبین خواهد برد.
سیاه شدن سنگ به وسیله مواد شوینده کمی زمان می‌برد یعنی اینطوری نیست که الان آن را روی سنگ بریزید و همان لحظه سیاه شود، فرایند اسید سوختگی به این شکل است که ابتدا لعاب سنگ را از بین می‌برد سپس بافت‌های سنگ را از یک‌دیگر جدا می‌کند و با رفت و آمد سیاهی بین بافت‌های سنگ نفوظ می‌کند.
پس نتیجه می‌گیریم که استفاده از هرگونه شوینده برای نظافت کردن سنگ کاملا نادرست بوده و نباید از آن‌ها استفاده کرد، بسیاری با آموزش‌های همچون از بین بردن جای روغن با ترکیب چندین مواد پرداخته‌اند این مواد شاید روغن یا سیاهی را از بین ببرد اما در واقع مینای سنگ را همراه با سیاهی برداشته و بافت آن را بسیار آسیب پذیر می‌کند.سیاه شدن سنگ با انواع مواد خوراکی: از جمله مواد دیگری که می‌تواند سنگ را سیاه کند(آب لیمو، سرکه، چایی، قهوه، نسکافه، آب ترشی) است، همه این مایع‌ها اگر روی سنگ بریزد و کمی باقی بماند می‌تواند سنگ را مات و بعد از آن سیاه کند.

دلایل سیاه شدن سنگ چیست؟

سیاه شدن سنگ به وسیله روغن‌های وسایل نقلیه: روغن وسایل نقلیه بدترین نوع موادی است که دشمن واقعی برای سنگ است، حتی گرانیت و سرامیک که اسید به آن‌ها آسیبی نمی‌زند در مقابل روغن هیچ مقاومتی ندارند، کافیست کمی روغن روی گرانیت که سخت‌ترین سنگ است بریزید و نیم ساعت صبر کنید، کامل در خورد آن نفوذ خواهد کرد و پاک کردن آن دشوار و در بعضی از موارد غیر ممکن خواهد بود.
از جمله عمده‌ ترین دلایلی است که باعث سیاه شدن هرگونه سنگ، موزاییک و گرانیت می‌شود.

اگر در قسمت‌های مختلف روی سنگ‌های خود با هرکدام از مشکلات زیر مواجه هستید اصلا برای تمیز کردن آن از شوینده‌ها استفاده نکنید.
شوینده شاید سیاهی را پاک کند اما لایه‌ای از سنگ را نیز برمی‌دارد که علاوه بر بیشتر شدن هزینه کفسابی باعث کم‌تر شدن دوام سنگ نیز می‌شود.
این لایه‌ای که توسط مواد شوینده از روی سنگ برداشته می‌شود بافت‌های سنگ را سوزانده و لعاب آن را از بین می‌برد.
در نتیجه سنگ‌ها زود به زود کثیفی را جذب کرده و سیاه می‌شود.

کفپوش‌های که قابلیت کفسابی دارد

گرانیت، یکی از محبوب‌ترین کفپوش‌های که در راه پله، پارکینگ و مغازه‌ها بیشتر دیده می‌شود، گرانیت یکی از سخت‌ترین سنگ‌های معدنی ایران است، که درچند رنگ محدود عرضه می‌شود.
بخاطر سختی بالای که دارد بیشتر در مسیر رفت و آمد عموم فرش می‌شود تا در طولانی مدت نیاز به تعویض آن‌ها نباشد.
کف سابی گرانیت در 22 مرحله انجام می‌شود، این تعداد ساب تنها مخصوص گرانیت است حدودا 8مرحله از ساب آن با سنگ مشابه است، و مابقی مخصوص گرانیت تولید می‌شود.
در کفسابی گرانیت دو نوع ساب انجام می‌شود که ترتیب بندی دارد، ساب اولیه گرانیت 22 مرحله‌ای است، و ساب دومی که بعد از گذشت مدتی برای آن درخواست می‌شود ساب پرداخت 5 مرحله‌ای است.
در ابتدا ساب 22 مرحله‌ای برای از بین بردن ناخنک‌ها از روی گرانیت و ترمیم و براق کردن آن انجام می‌شود.
اما در باب دوم درخواست کفسابی برای گرانیت تنها پنج مرحله از آخرین مراحل ساب که بیشتر آن‌ها جنس پرداختی دارد انجام می‌شود.
کفسابی برای گرانیت در ساب‌های اولیه با الماس‌های مخصوص گرانیت که بصورت دستی مونتاژ می‌شود انجام می‌شود، تعداد مراحل این الماس چهار عدد است.
که در شماره‌های 00-46-60-80 است، بعد از اتمام مراحل الماسی روی گرانیت چهار مرحله دیگر ساب‌های زانتیا اجرا می‌شود که 00-46-60-80 است، شماره بندی هر دو یکی است اما جنس یکی آهنی بوده و دیگری از ماسه‌های بادی ریز ساخته شده است.
در مرحله سوم شیش مرحله ساب ساینده پد چینی روی آن اجرا می‌شود که 50-100-200-320-500-600 است، این ساینده‌ها گرانیت را تا مرحله پیش پرداخت اجرا می‌کنند.
در شروع پرداخت گرانیت که طی 8 مرحله اجرا می‌شود به ترتیب ساب‌های 700لاکی-800تیناکس- 1000اسفنجی-3000شاین-6000 شاین-15000شاین-ایتالایی پوک آبی- بابلیکس سه مرحله‌ای، بابلیکس آخرین مرحله از ساب گرانیت است که تنها برای خود این سنگ ساخته شده است و در جای دیگر کاربردی ندارد.

این ساب دو کاربرد در گرانیت سابی دارد، ابتدا براقیت آن را برمی‌گرداند‌ و در دو بار بعدی رنگ آن را بیشتر می‌کند، یعنی به جای استفاده از رزین پر رنگ کننده از بابلیکس برای پرداخت رنگی گرانیت استفاده می‌شود.

کفسابی موزاییک چیست و چگونه انجام می‌شود

موزاییک از دیگر کفپوش‌های محبوب است که تعداد دفعات زیادی در ساختمان‌ها تکرار شده، کفسابی موزاییک بسیار رایج بوده و بیشتری ها خدمات کفسابی را نام موزاییک سابی یا تمیز کردن موزاییک می‌شناسند.
از این رو ساب موزاییک باوجود تعداد مراحل کم اهمیت ویژه‌ای دارد و یکی از پر سرچ ترین کلمات در این حوزه است.
چرا که 60 درصد ساختمان‌های قدیمی و حدود 40 درصد از سازه‌های جدید برای پارکینگ و پشت بام‌های خود از موازییک استفاده کرده‌اند.
از همین رو کفسابی موزاییک بیشترین درخواست را دارد، موزاییک کم‌ترین تعداد ساب در کامل‌ترین پکیج کفسابی را دارد.

تعداد مراحل کفسابی موزاییک

موزاییک طی چهار مرحله ساب با ساینده‌های متفاوت کفسابی و پرداخت می‌شود، دلیل تعداد مراحل ساب کم موزاییک جنس نرم آن است، بخاطر سیمانی که در آن بکار رفته است به راحتی لایه‌برداری و پرداخت می‌شود.
در شروع ساب موزاییک از ساینده 46 البرز یا الماس 80 استفاده می‌شود. هر دوی این ساب‌ها یک نوع کار را روی موزاییک انجام می‌دهند اما الماس 80 زبرتر بوده و زمان انجام کار را تسریع می‌بخشد.
قیمت الماس 80 برای سه عدد 700هزارتومان است، اما قیمت ساینده 46 البرز برای سه عدد120 تومان است. حال انتخاب با کفساب است با توجه به قیمتی که کار را صحبت کرده از کدام ساینده استفاده کند.
در ادامه برای جمع کردن خط‌وخش ساب قبلی از پد 30 چینی استفاده می‌شود، این پد به تنهایی قابلیت تراش از روی موازییک را دارد اما بخاطر گران بودن آن، بهتر است ابتدا ناخنک‌ها گرفته شود سپس پد30 آن را بهبود ببخشد.
سومین مرحله از کف سابی موزاییک ساینده 100پد است، این ساینده خط‌وخش ساب‌های قبلی را از بین می‌برد.
آخرین مرحله سابزنی موزاییک پرداخت با 200پد است.
البته به منظور بهبود کیفیت پرداختی می‌شود این ساب را تا مرحله 500 ادامه داد که در صورت درخواست کارفرما اجرا می‌شود در غیر اینصورت احتیاجی به انجام آن نیست.
کفسابی سرامیک

کفسابی سرامیک

سرامیک از دیگر کفپوش‌های محبوب در رده سوم قرار دارد که قابلیت کفسابی دارد، دقت کنید که کفسابی با سنگسابی متفاوت بوده و برای تمام کفپوش‌ها با ساب مخصوص خود امکان پذیر است.
اما سنگسابی‌ تنها برای گرانیت، موزاییک و سنگ است و برای دیگر کفپوش‌های همچون سرامیک و پارکت امکان پذیر نیست، چرا که سنگسابی لایه‌برداری را همراه خود دارد که در صورت تراش سرامیک بخاطر لعاب رویی آن، سرامیک را از بین می‌برد.
کفسابی سرامیک به منظور نظافت و تمیز کردن کثیفی‌ها آن در زمان ساخت یا ازبین بردن سیمان و شیره سیمان از روی آن انجام می‌شود که با نطافت‌های معمولی تمیز نمی‌شود.
زمانی که ساخت و ساز تمام می‌شود و واحدها را تحویل می‌گیرید اگر کفپوش آن سرامیک باشد، حتما رویه آن سیمان، گچ، رنگ و انواع بتونه‌های که برای دیوار استفاده شده است را مشاهده خواهید کرد.
شاید بخواهید که خودتان آن‌ها را تمیز کنید، البته که امکان پذیر است و با استفاده از چند عدد تیغ شیشه‌ای و کمی و آب  و یک طی می‌توان روی آن را تمیز کرد، اما هرچقدر هم تمیز کنید.
بخاطر مدت زمانی زیادی که این مصالح روی سرامیک می‌ماند باز هم کثیفی در بافت‌های آن باقی مانده و از دور که نگاه کنید مات نشان داده می‌شود.
کفسابی با استفاده از ساینده های مخصوص سرامیک تمامی این کثیفی و سیاهی‌ها را از بافت سرامیک بیرون کشیده و آن را تمیز می‌کند.

کفسابی بتن

بتن از دیگر کفپوش‌های است که قابلیت کفسابی را دارد، البته که اگر بخواهیم کامل به نام درست آن اشاره کنیم سنگ سابی بتن است، چرا که تمام مراحل ساب آن با الماس و لقمه‌های زبر انجام می‌شود.
کفسابی بتن در 5 مرحله است، بتن نیز همانند سنگ قابلیت ترمیم و بازسازی را دارد.

سخن پایانی

کفسابی یک پکیچ کامل از مجموعه خدمات نظافتی برای کفپوش‌های ساختمان است، اگر قرار است درخواستی برای کفسابی داشته باشید، باید بهترین نوع آن را که مخصوص سطح شما است انتخاب کنید.
آن هم نه هنگام شروع کار بلکه قبل از شروع باید نوع کفسابی آن مشخص شود، از این رو سابزنی یک پروسه کامل با مراحل متعدد است که برای تمام کفپوش‌ها با یک‌دیگر متفاوت است.
کفسابی نیل با بیش از 10سال سابقه در امر کفسابی انواع سنگ و موزاییک آماده ارائه خدمات سابزنی در سراسر کشور به هموطنان عزیز است.
بازدید+مشاوره+نمونه کار رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *