سید کمال هادیان‌فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست مشترک با معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه و هیات همراه از جمله معاون راه آهن روسیه ، ضمن ابراز امیدواری بر اجرای هرچه سریع‌تر فاز اجرایی احداث ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی آستارا_رشت، بر افزایش حجم بار ترانزیتی روسیه از طریق ایران تاکید کرد.

در این نشست لغو نظام پروانه تردد از دیگر موضوعاتی بود که از سوی هادیان‌فر برای تسریع ترانزیت دو کشور مطرح شد.

وی یادآور شد: تلاش کردیم مشکلات رانندگان روسیه در مرز آستارا تا حد زیادی برطرف شود و برخی مشکلات نیز از طریق رایزنی با کشور آذربایجان در حال حل و فصل است.

هادیان‌فر گفت: روند عبور کامیون‌های روسیه از آستارا مطلوب است، اما امیدواریم با رفع برخی محدودیت‌ها، تعداد کامیون‌های عبوری از مرز آذربایجان تا دو برابر افزایش یابد.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی کشورمان تاکید کرد: ضرورت دارد نشست مشترکی میان ایران، روسیه و آذربایجان برگزار شود تا بتوان تسهیل تردد را در حوزه ترانزیت شاهد باشیم.

وی یادآور شد: آماده برگزاری هشتمین شورای هماهنگی کریدور شمال-جنوب به عنوان میزبان هستیم و باید این نشست هرچه سریع‌تر برگزار شود تا فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب نیز سرعت گیرد.

هادیان فر ادامه داد: ساختار دبیرخانه کریدور شمال-جنوب تهیه شده و می‌خواهیم کریدور شمال-جنوب را در قالب یک سازمان بین‌المللی تعریف کنیم.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به‌لزوم همکاری دو کشور ایران و روسیه تاکید کرد: دو طرف باید با تعامل و انعطاف‌پذیری بیش‌تری مسائل را پیش ببرند تا وارد اقدامات جدی و عملیاتی شویم.

هادیان‌فر در خصوص رویکرد وزارت راه و شهرسازی در همه بخش‌های حمل‌ونقل گفت: کاملا آماده همکاری با حفظ منافع دو طرف هستیم و امیدواریم با رویکرد جدید، گام‌های بلندی در مسیر توسعه ترانزیت برداریم.

دیمیتری ازبروف، معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه نیز در این نشست، افزایش ۴ برابری حمل بار جاده‌ای روسیه از طریق ایران را اتفاقی بزرگ دانست و گفت: هدف‌گذاری شده تا حمل بار از طریق ایران (کریدور شمال-جنوب) را به ۴ میلیون تن در سال برسانیم.

ازبروف راه‌اندازی خطوط هوایی جدید میان دو کشور و تاسیس شرکت‌هایی برای همکاری در حوزه حمل‌ونقل را از دیگر اقدامات قابل قدردانی دانست.

وی افزود: برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال_ جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم.

ازبروف اظهار کرد: همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۳ حمل بار از مسیر ایران را به ۶۰۰ هزار تن رساندیم و می‌خواهیم این رقم به ۴ میلیون تن در سال ۲۰۲۴ برسد.

معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه گفت: شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب مسیر اصلی حمل ترانزیتی کالا خواهد بود تا موقعی که راه آهن رشت-آستارا افتتاح شود.

وی افزود: می‌توانیم از طریق شاخه غربی این کریدور و راه آهن رشت-آستارا نیز حمل بار را به ۱۰ میلیون تن در سال برسانیم و تصمیم هر دو کشور بر اجرای شاخه غربی این کریدور از طریق انعقاد توافقنامه است.

ازبروف تاکید کرد: اراده کلی بر این است که هرچه سریع‌تر قرارداد پروژه رشت-آستارا امضا و عملیاتی شود.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *