یک فعال صنعت تزئینات داخلی ساختمان با اشاره به توانایی تولید کاغذ دیواری در کشور، گفت: تامین مواد اولیه و هزینه‌های جانبی برای تولید این کالای تزئینی مستلزم حمایت‌های دولتی است.

آقای بهروز میلانی در گفتگو با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ کاغذ دیواری و لمینت را مهمترین و پرمصرف‌ترین کالای تزئینی داخلی صنعت ساختمان عنوان کرد و گفت: انواع پرده، کفپوش، گچ بری پیش ساخته و رنگ‌های ساختمانی از دیگر ملزومات تزئینی زیر مجموعه اتحادیه صنعت تزئینات داخلی ساختمان است. 

 

 

وی افزود: ۳۰ درصد نیاز بازار به کاغذ‌های دیواری غیرقابل شستشو (paper) و پی وی سی (ضد آب و قابل شستشو) از چند کارخانه تولیدی تامین می‌شود و بخشی از این تولیدات به کشور‌های عراق و افغانستان صادر می‌شود و حدود ۷۰ درصد کاغذ دیواری نیاز بازار از طریق واردات تامین میشود. 

 

 

رئیس سابق اتحادیه صنعت تزئینات داخلی ساختمان با اشاره به آگاهی و تغییر سلیقه‌های مردمی با رصد تنوع محصولات موجود در فضای مجازی ادامه داد: برخی کارخانه‌ها با هدف تولید، اقدام به خریداری دستگاه‌های نو و دست دوم از چین و اروپا کرده اند، اما فقط خرید دستگاه منجر به تولید نمی‌شود، کارخانه‌های تولیدی در کشور بایستی از توانمندی طراحان کاربلد بهره‌مند شوند و طرح‌های قدیمی را با طرح‌های جدید به روزرسانی کنند که این امر مستلزم خرید غلطک‌های جدید است، اما به دلیل هزینه بر بودن، کماکان از غلطک‌های قدیمی برای تولید استفاده می‌شود و مشتریان از مدل‌های قدیمی استقبال نمی‌کنند. 

 

 

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما در خصوص تعداد واحد‌های فعال در تولید کاغذ دیواری گفت: واحد‌های تولیدی معدودی در این صنعت فعالند، برخی از واحد‌های فعال نیز به طور رسمی خود را معرفی نکرده اند و تولیدات خود را به نام چین به بازار عرضه می‌کنند و این کم لطفی به این صنعت است در حالی که توان تولید کالای با کیفیت داخلی وجود دارد، اما شهامتی برای عرضه کالا با نام ایرانی به بازار وجود ندارند. 

 

 

میلانی با بیان اینکه تولیدات داخلی نیازمند تبلیغات است، افزود: با تبلیغ و شناساندن تولیدات ایرانی به مردم، می‌توان نیاز بازار را از داخل تامین و هم از ارزبری جلوگیری کرد. 

 

وی در پاسخ به پرسشی درباره تامین مواد اولیه تولید در این صنعت، گفت: به غیر از رزین، همه مواد اولیه همچون رنگ، کاغذ و غلطک وارداتی است و برخی کارخانه‌ها در طول هفته فقط چند ساعت دستگاه را برای تولید روشن می‌کنند که همین موضوع باعث میشود سربار تولید افزایش یابد و در نتیجه قیمت تمام شده از محصولات وارداتی بیشتر شود.

 

 

رئیس سابق اتحادیه صنعت تزئینات داخلی ساختمان درباره استاندارد اجباری کاغذ دیواری ادامه داد: این کالا مشمول استاندارد اجباری نیست و با وجود درخواست از سازمان صمت برای ایجاد استاندارد و حضور یک نماینده از اتحادیه برای نظارت بر تولیدات، تا امروز این امر محقق نشده است. 

 

 

میلانی رشد تولید کاغذ دیواری را مستلزم ارائه تسهیلات دولتی به تولیدکنندگان عنوان کرد و گفت: حمایت‌های دولتی در کنار واردات کالا به تولید محصول قابل عرضه در بازار داخلی و حتی صادراتی منجر می‌شود. 

 

 

به گفته میلانی؛ ۹۰۰ واحد صنفی دارای پروانه و ۵۰۰ واحد بدون پروانه در صنعت تزئینات داخلی ساختمان فعالند. برخی هم به صورت موقت و صرفا نزدیک عید نوروز در این صنف شروع به فعالیت می‌کنند.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *