رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید و تامین کمباین و تراکتور مورد نیاز بخش کشاورزی، نیازمند حمایت و همکاری بیشتر دولت است.

آقای کریم ذوالفقاری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما افزود: در بخش مکانیزاسیون کشاورزی از سال ۹۷ تاکنون هیچگونه ردیف اعتباری برای ایجاد و توسعه فناوری‌های نوین در نظر گرفته نشده است و به همین دلیل انباشت تقاضا در زمینه کمباین و تراکتور در کشور وجود دارد.

 

 

وی گفت: کمباین یک ماشین کشاورزی ساده نیست شاید بتوان به آن لقب یک کارخانه را داد، اما اگر فرسوده باشد باعث افزایش افت و ریزش تولید می‌شود. 

 

ذوالفقاری ادامه داد: تراکتور فرسوده هم باعث افزایش مصرف سوخت، ایجاد آلودگی هوا و خاک و هم موجب کاهش کارکرد و معطلی در تولید محصولات کشاورزی می‌شود. 

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: مکانیزاسیون کشاورزی به نوعی شاهرگ حیاتی کشاورزی سنتی و کشاورزی مدرن یا صنعتی است؛ و اگر حمایت نشود تولید محصولات کشاورزی کشور با چالش مواجه می‌شود.

 

 

 آقای ذوالفقاری با بیان اینکه مکانیزاسیون کشاورزی به سه بخش ادوات، دنباله بند‌ها و تجهیزات دسته بندی، انواع کمباین غلات و برنج و انواع تراکتور تقسیم می‌شود گفت: بیش از ۵۰۰ شرکت در حوزه تولید دنباله بندها، در کشور فعالیت می‌کنند لذا در زمینه تامین آنها مشکلی وجود ندارد.

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از متولیان بودجه کشور برای تامین منابع مورد نیاز، مطالبه جدی داریم افزود: اگر بخواهیم در افزایش تولید، بهره وری و افزایش کارایی آب، تاثیر گذار باشیم، باید منابع مورد نیاز برای ایجاد، توسعه و ترویج فناوری‌های جدید در حوزه مکانیزاسیون کشاورز تامین شود.

 

 آقای ذوالفقاری اضافه کرد: در دو ماهه پایانی سال گذشته (۱۴۰۱) با همکاری بانک کشاورزی، ۲ هزار و ۳۰۰ میلیار تومان منابع در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی در بخش‌های دنباله بندها، کمباین‌ها و تعداد محدودی تراکتور در بخش شرکت‌های خصوصی جذب شده بود، اما بنا به دلایلی پرداخت‌ها انجام نشد.

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از آبان امسال پس از رفع مشکل سامانه ۱۲۴، بیش از ۲ هزار میلیارد تومان به حوزه ادوات، دنباله بند‌ها و کمباین تخصیص داده شد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال پرداخت‌ها به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم برسد البته در حوزه تراکتور، به دلیل مغایرت فاکتور و ناهماهنگی در سامانه ۱۲۴ به کشاورزان، منابعی تخصیص داده نشده است که امیدواریم به زودی مشکل حل شود.

 

آقای ذوالفقاری با بیان اینکه مکانیزاسیون کشاورزی، زیربخش‌های مختلفی دارد افزود: زیربخش‌های مکانیزاسیون در حوزه زراعت، باغبانی، شیلات، دام، طیور، آبزیان و منابع طبیعی است که هر سال منابع مورد نیاز آنها نه از طریق منابع داخلی و وام‌های یارانه ای، بلکه از منابع داخلی بانک کشاورزی تامین می‌شود.

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شاهرگ حیاتی و مبنای توسعه و تغییر کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی یا مدرن؛ مکانیزایسون کشاورزی است گفت: در بیشتر کشور‌های دنیا برای انتقال فناوری، منابع خاصی تعلق می‌گیرد، زیرا رونق کشاورزی یکی از ارکان اصلی اقتصاد هر کشور محسوب می‌شود.

 

 

ذوالفقاری افزود: در تامین مواد غذایی و خوراک کشور خوداتکا هستیم یعنی بیش از ۸۰ درصد آنچه را که بعنوان خوراک استفاده می‌شود خودمان تولید می‌کنیم که با توجه به تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، این عدد، عدد قابل توجهی است و جز کشور‌های موفق در تامین مواد غذایی و خوارکی قرار داریم البته باید تلاش کنیم ضریب خوداتکایی را با استفاده از روش‌های جدید مکانیزاسیون، با حفظ و افزایش منابع پایه بالا بریم.

 

وی گفت: همانطور که در همه جای دنیا بخش کشاورزی مشمول دریافت یارانه می‌شود متولیان امر باید تلاش کنند تسهیلات با بهره کم به کشاورزان پرداخت شود.

 

 

ذوالفقاری افزود: سالانه حدود ۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه کمباین در کشور نیاز است که فقط هزار دستگاه کمباین در حوزه غلات تامین می‌شود و هزار و ۲۰۰ متقاضی در سال در انتظار دریافت کمباین می‌مانند که البته متولی تامین آن وزارت صمت است و باید راهکار‌هایی برای تامین نیاز کشاورزان اتخاذ کند.

 

وی با اشاره به اینکه در یک سال اخیر بعد از تشکیل دفتر ماشین آلات کشاورزی در وزارت صمت، اتفاقات خوبی رخ داده است گفت: وزارت صمت با تکیه بر توان داخل و حمایت و ایجاد مشوق ها، می‌تواند در ارتقاء کیفیت و افزایش ساخت ماشین آ‌لات مورد نیاز کشاورزان مطابق با فناوری‌های جدید تاثیر گذار باشد.

 

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه حدود ۶۰ درصد تراکتور‌های موجود در کشور عمر بالای ۱۳ سال دارند و وارد مرحله فرسودگی شده اند افزود: هم اکنون ۱۸۵ هزار دستگاه تراکتور عمر بالای ۲۵ سال دارد که با همکاری وزارت صمت این تعداد در اولویت اسقاط و جایگزینی است.

 

آقای ذوالفقاری اضافه کرد: سالانه حدود ۵۲ هزار دستگاه انواع تراکتور در کشور نیاز است که ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه تراکتور را شرکت تراکتوسازی ایران و بخشی را هم شرکت‌های بخش خصوصی تولید و عرضه می‌کنند به این ترتیب تقریبا ۵۰ درصد متقاضیان تراکتور موفق به دریافت تراکتور نمی‌شوند و روز به روز صف متقاضیان این کالا افزایش می‌یابد.

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در اسفند هر سال، نیاز سالانه کشور به ماشین آلات و ادوات کشاورزی به تفکیک نوع از تیلر گرفته تا کمباین و تراکتور محاسبه شده و در اختیار وزارت صمت به عنوان مرجع تولید و تامین قرار می‌گیرد. 

 

 

آقای ذوالفقاری با بیان اینکه تا سال ۹۷، انباشت تقاضایی وجود نداشت، اما از سال ۹۷ به بعد ۵۰ تا ۶۰ هزار انباشت تقاضا در این زمینه به وجود آمده افزود: تا چند سال پیش، ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه، توسط شرکت‌های سازنده تراکتور، تولید و عرضه می‌شد، اما هم اکنون این میزان تولید به ۲۰ تا ۲۵ هزار دستگاه رسیده است، اما همچنان پاسخگوی نیاز نیست. 

 

آقای ذوالفقاری، انحصار در تولید را عاملی در کاهش رقابت، انگیزه و ارتقاء کیفیت دانست و افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت و انباشت تقاضا همین انحصار در تولید است. 

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: استاندارد جهانی کارکرد ماشین آلات کشاورزی، ۱۰ هزار ساعت کار است به عبارتی، اگر ماشین کشاورزی ۱۰ هزار ساعت کار کند حکم ماشین فرسوده به آن اطلاق می‌شود. 

 

 

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی افزود: وقتی تراکتور فرسوده باشد برداشت محصول زمانبر و کیفیت محصول در برداشت کاهش می‌یابد ضمن اینکه هر تراکتوری اگر سن ساخت آن از ۱۳ سال فراتر رفت و فرسوده شد، ۲ تا ۳ و نیم لیتر سوخت یارانه‌ای بیشتر از تراکتور‌های نو استفاده می‌کند بنابراین میزان سوخت اضافه‌ای که ۳۰۰ هزار دستگاه مصرف می‌کنند عدد قابل توجهی می‌شود.

 

ذوالفقاری با بیان اینکه تا کنون ردیف اعتباری برای اسقاط اداوات کشاورزی در نظر گرفته نشده است گفت: تا نیمه دوم امسال، شرایط و سازوکاری برای اسقاط تراکتور و کمباین در کشور وجود نداشت، اما از مهر امسال با هماهنگی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل، طرح‌هایی برای جایگزینی و نوسازی ماشین آلات کشاورزی در حال اجراست.

 

وی گفت: در سه سال گذشته میزان تولید تراکتور ۲ برابر شده، اما متقاضی و مطالبه بسیار بالاست از این رو از وزارت صمت به عنوان متولی تولید و تامین تقاضا داریم که در این بخش بطور جدی ورود کند تا صف انباشت تقاضا کوتاه‌تر شود.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *