صادق ضیائیان مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه   طبق پیش بینی‌های صورت گرفته  امروز در استان‌های گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش‌های پارکنده روی می‌دهد گفت: فردا دوشنبه سامانه بارشی وارد کشور می‌شود و در استان‌های شمال غرب، غرب، برخی مناطق جنوب غرب، استان‌های واقع در سواحل غربی و مرکزی خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی باعث بارندگی، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، بارش تگرگ و در مناطق مرتفع و سردسیر بارش برف می‌شود.

وی با بیان اینکه  روز سه‌شنبه فعالیت سامانه بارشی تشدید می‌شود و علاوه بر مناطق  اعلام شده مناطقی از جنوب، مرکز و شمال شرق کشور را در بر می‌گیرد گفت:  بیشترین فعالیت سامانه بارشی اواخر روز دوشنبه و روز سه‌شنبه در استان‌های لرستان، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال فارس، غرب استان‌های اصفهان و کردستان است.

او اظهار کرد:  روز چهارشنبه از شدت فعالیت سامانه بارشی کاسته می‌شود، در این روز به‌جز استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان در سایر مناطق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود و به‌تدریج از سمت غرب از میزان ابرناکی و بارش‌ها کاسته می‌شود.

ضیائیان  بیان کرد: روز پنجشنبه دوم فروردین ۱۴۰۳ در شمال شرق بارش‌های پراکنده روی می‌دهد و سامانه بارشی از کشور خارج می‌شود. سه‌شنبه و چهارشنبه خلیج فارس مواج پیش‌بینی شده است.

او با اشاره به صدور هشدار‌های سطح نارنجی گفت: هشدار سطح نارنجی  برای تشدید فعالیت سامانه بارشی در روز سه‌شنبه صادر شده که براثر آن  شاهد بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید در  استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد هستیم.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت:  بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفر‌های بین‌شهری و داخل شهر، تعطیلی فعالیت‌های عمرانی، خسارت به برخی زیرساخت‌ها مانند خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع‌شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک بر اثر وزش باد شدید از جمله مخاطرات این سامانه بارشی است.

ضیائیان گفت: توصیه می‌شود عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبرو‌های درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفر‌های برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، خروج شهروندان از تفرجگاه‌ها و سکونتگاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها را هم وطنان در دستور کار خود قرار دهند.

او تاکید کرد: مسافران حتما فردا پیش از عزیمت به جاده ها حتما به هشدارهای سطح قرمز هواشناسی توجه کنند.

Shares:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *